Sluta röka abstinens

Sluta röka – abstinens

Svettas, irriterad, ont i huvudet, deprimerad. Alla som försöker sluta röka känner igen dessa abstinensbesvär. Det är tufft, kämpigt, jobbigt och ibland känns det omöjligt att klara sig en enda sekund till utan ett bloss.

Men kom ihåg: det går att får hjälp mot abstinens.  Abstinenssymtomen är tillfälliga – ditt välmående är långsiktigt.

Vad är abstinens?

Vad betyder abstinens? Ordet kommer från latinets abstiner, som betyder avhållsamhet. Med vår moderna definition menar vi oftast de kroppsliga och mentala reaktioner som du känner när du slutar med en viss substans, till exempel nikotin.

Abstinensbesvär

Om du slutar röka eller snusa kan du uppleva en rad olika typer av abstinensbesvär. Vissa är fysiska och andra är psykiska. En stark känsla av nikotinsug är förstås vanligt. Du kan också känna dig extremt irriterad och lättretad. Vemod är vanligt och till och med depression förekommer. Även humörsvängningar med allt från ångest till koncentrationssvårigheter kan uppstå.

 

Rent fysiska abstinensbesvär, alltså sådant man känner i kroppen, kan vara:

  • huvudvärk
  • svettningar
  • trötthet
  • darrningar
  • sömnproblem
  • ökad aptit
  • magsmärtor
  • matsmältningsproblem

 

Abstinenssymtomen kan kännas ruskigt obehagliga och verkligen ställa till det för din motivation att förbli rökfri. Men även om det känns jobbigt så är besvären i sig inte farliga för din hälsa och de går över.

 

Dag för dag – så klarar du dig igenom abstinens från nikotin

Hur länge har man abstinens efter nikotin? Det är olika för alla. Vissa kan känna mest fysiska abstinenssymtom, medan andra känner att det är påfrestande för psyket. Fysiska symtom varar oftast bara ett par dagar – det är de psykiska besvären, själva vanan, som kan vara bra mycket längre.

 

Låt oss titta lite på hur abstinensen av att sluta röka känns dag för dag:

  • De fysiska symtomen märker du vanligtvis inom fyra till 24 timmar efter din sista cigarett eller snus.
  • Abstinensbesvären känns som mest efter tre dagar som nikotinfri. Under de kommande tre eller fyra veckorna försvinner besvären gradvis.

Röksug och triggers

Suget är förrädiskt och ditt psyke kan spela dig spratt när du väl fimpat. Vissa miljöer, människor och situationer kan lätt trigga begäret efter en cigarett eller en snus, trots att din kropp faktiskt vant sig av med nikotinbehovet.  Något som kan vara till hjälp mot abstinens är då att försöka fokusera på de positiva bitarna med att vara rök- och snusfri.

För visst kan du märka en hel del förbättringar? Till exempel kanske du känner att smak- och luktsinne börjar bli skarpare? Din andning är sannolikt inte lika besvärad.

Hjälp mot abstinens – smarta tips

Abstinensen är stark men tänk på att du faktiskt är starkare. Med ett antal bra strategier och tips kan du komma ut på andra sidan både gladare och piggare.

 

  • Gör en lista över dina anledningar att sluta

När suget är som starkast kan du fokusera på varför du faktiskt valt att sluta röka eller sluta snusa. Det kan vara av hälsoskäl. Du kan säkert ha dina egna, högst personliga motiv till att bli rök- och snusfri. Ha listan tillgänglig och titta på den när det känns jobbigt.

 

  • Belöna dig själv

Har du klarat en timme utan cigg? Bra! Har du klarat en vecka? Fantastiskt. Varje litet framsteg är värt att uppmärksamma och fira. DU är värd att fira. Och det behöver inte vara något dyrt eller krångligt. Hitta något som gör dig glad. En promenad i skogen, en god middag eller ett varmt bad kan alla fungera som belöningar när du stått emot suget.

 

  • Se till att ha stabila människor omkring dig

Stödet från närstående är jätteviktigt för att hålla ut. Kompisar och familj kan vara bra support men det är också bra att kunna luta sig mot människor som gått igenom det du går igenom. Känner du före detta rökare? Vänd dig till dem och utbyt tankar – de vet precis hur du har det.