scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Hjälpmedel för att sluta röka
Hjälpmedel för att sluta röka

Vilka hjälpmedel är bäst för att sluta röka?

Du har bestämt dig, satt ett datum och verkligen beslutat dig för att sluta röka. Toppen – det är det bästa som du kan göra för dig själv och din hälsa. Men nu återstår den jobbiga biten. För hur gör man för att faktiskt fimpa för gott och sedan förbli fri från tobak?

Alla som gått igenom det kan vittna om att det kan vara svårt: Abstinensbesvär som får dig att svettas, plågas och tappa koncentrationen. Den nakna känslan av att inte längre hålla en cigarett i handen. Den sociala dimensionen av rökningen som varit en del av din livsstil som plötsligt försvinner. Utmaningarna är många. 🧗‍♀️

Men det finns smart, trygg och effektiv hjälp att få. Du behöver inte gå igenom processen ensam. Nikotinläkemedel, samtalsgrupper, onlinetjänster, mindfulness, medicinsk expertis, motion och smart tänkt kring din kost kan alla vara superbra stöd i din kamp mot röksuget. Här hittar du en mängd grymma tips på de bästa hjälpmedlen för att bli och förbli rökfri.

Det finns gott om före-detta-rökare i världen. Säkerligen har du några i din närhet? Kanske en kompis, förälder eller kollega? Be att få tala med dem om deras resa. Vad hjälpte dem att bli rökfria? Hur tacklade de röksuget? Hur bibehöll de motivationen? Alla sätt som funkar är bra! Gå inte miste om visdom i din närhet!

Lista på hjälpmedel för att sluta röka

Stöd på telefon och i chat

En stor del av att sluta röka är den psykiska påfrestningen. Att vänja kroppen av tobak kan göra att hel del jobbiga tankar och känslor börja ploppa upp och ställa till besvär. Då kan det vara riktigt skönt att faktiskt få prata med någon som lyssnar. Någon som förstår vad du går igenom och kan stötta dig med goda råd.

Sluta-röka-linjen erbjuds via landstinget och är en kostnadsfri tjänst som riktar sig till alla som vill sluta röka eller snusa. Du kan ringa eller chatta och på så sätt få en individanpassad hjälp av rådgivare med vårdbakgrund som alla är kvalificerade tobaksavvänjare.

Att ta hjälp av sluta-röka-linjen är effektivt – enligt självrapporter är 35 % rökfria 12 månader efter att de använt tjänsten.

Du kan också vända dina frågor och funderingar till exempelvis:

  • Vårdcentral
  • Vissa landsting har sluta-röka-mottagningar
  • Onlinebaserade vårdtjänster
  • Olika forum online för öppen diskussion med andra i samma sits, liknande Sluta-röka-loggen som tidigare var tillgänglig.
  • Sluta-röka-grupper med fysiska sammankomster för gemensam pepp och samtal.

Effektiva nikotinläkemedel dämpar röksuget

Suget efter nikotin gör att du mår dåligt när du fimpat. Kroppen och i synnerhet receptorer i din hjärna har vant sig vid ett stadigt intag av nikotin. När nikotinet slutar komma mår du helt enkelt dåligt med en rad abstinensbesvär som följd.

Tur då, att det finns effektiva nikotinläkemedel att tillgå.

Idag finns ett brett utbud av olika läkemedel som hjälper dig bekämpa röksuget och få dig att bli mindre benägen att sträcka dig efter cigaretterna. Bland annat hittar du:

Olika nikotinläkemedel passar olika bra för olika människor. Det fina med den stora paletten av produkter är att du kan hitta något som passar just dig och dina behov.

Nikotinläkemedel hittar du på apotek, i livsmedelsbutiker och online. Kom ihåg att du måste vara 18 år fyllda för att köpa nikotinläkemedel.

Börja smått – hitta rätt. Många av de sluta-röka-mediciner som du hittar på apotek och i livsmedelsbutiker finns i både små och stora förpackningar. Börja alltid med den mindre varianten om du ska testa ett nytt. På så sätt gör du inte någon större förlust, om det skulle visa sig att det läkemedel du köpt inte är optimalt för just dig.

Sluta röka Appar – modern teknik för att sluta röka

Din smarttelefon kan funka som ett bra stöd i din kamp att bli rökfri. Idag finns ett gäng olika appar som alla syftar till att hjälpa människor att sluta röka.

Apparna har ofta funktioner som:

  • Chat
  • Logg av framsteg
  • Påminnelser
  • Ekonomi

Testa dig fram med olika och se vilka som passar just dig. Vissa är gratis, andra kostar pengar och vissa är gratis att ladda ner och använda men erbjuder köp inuti app. En del av apparna innehåller reklam.

Pålitlig, svensk app! Appen ”Rökfri” är utvecklad och drivs av Vårdguiden 1177. Den är helt på svenska, reklamfri och du använder den helt kostnadsfritt. Appen består av två delar – en förberedande fas inför rökstoppet och en fas för själv perioden då du håller på att sluta. I Rökfri hittar du tips, fakta och inspiration samtidigt som du kan följa dina framsteg. I dagboksfunktionen loggar du dina känslor och får på så sätt en bra bild av processen. Appen ger dig och information av hur din ekonomi förbättras av att fimpa.

Litteratur och ljudböcker – en källa till kunskap och hjälp

Kunskap kan vara en viktig hörnsten i att bli rökfri. 🤓 Att läsa på och förstå mekanismer bakom nikotinberoende, och ta till sig information kan för många vara ett sätt att bättre rusta sig för rökstoppet och ta sig igenom den jobbiga perioden med abstinensbesvär och röksug.

Det finns många sluta-röka-böcker på marknaden. Ofta grundar de sig på vetenskaplig fakta och listar tekniker eller självhjälpstrategier som kan vara av glädje för den som försöker sluta. Men det kan också finnas mindre seriösa böcker i samma segment.

Och kom också ihåg att alla har olika smak och behov. Se därför till att:

  • Göra research! Vad säger andra om just den sluta-röka-boken du har hittat?
  • Är tipsen baserade på vetenskaplig kunskap, eller är det en mindre seriös ”självhjälpsguru” som ligger bakom?
  • Är den lättläst och är informationen enkel att ta till sig? Om du försöker sluta röka är din tillvaro säkert påfrestande nog. Det sista du behöver är en illa skriven, obegriplig text för att motivera dig till att bli nikotinfri.

En sak som förstås är bra med sluta-röka-böcker: du håller händerna sysselsatta när du håller i boken. 

För den som hellre lyssnar än läser finns ett stort utbud av ljudböcker på ämnet att sluta röka. Vissa tycker det ger en lugnande och trygg effekt av att lyssna på någon som talar.

För ljudböcker gäller samma tänk som med traditionella böcker – ta reda på så mycket som möjligt om den särskilda boken du har siktat in dig på. Finns det recensioner eller testimonials från tidigare användare som kan ge dig en hum om ljudbokens kvalitet? Är upphovspersonen trovärdig och seriös? Finns det en vetenskaplig och medicinsk grund som verket vilar på?

Det är frågor du bör ställa dig själv innan du investerar pengar och tid i böcker och ljudböcker under din resa mot sista blosset.

Mindfullness och mentala hjälpmedel

På senare år har begrepp så som mindfullness, meditation och akupunktur fått ett större uppsving på hälsoområdet. Ofta handlar det om tekniker för att hantera stress och ångest, eller för behandlingar av smärta, till exempel. Men även inom rökavvänjning finns det förespråkare av dessa mer alternativa metoder. 🧘‍♀️

Viktigt att komma ihåg:

  • Alternativa behandlingar saknar ofta vetenskaplig grund.
  • Positiva resultat beror inte sällan på placeboeffekt
  • Konventionella metoder, till exempel med nikotinläkemedel, har i sin tur vetenskapligt stöd i litteraturen.

 

Exempel på alternativa metoder för att sluta röka är:

  • Meditation
  • Hypnoterapi (hypnos)
  • Akupunktur
  • Avslappningsövningar
  • Massage
  • Elektrostimulering.

 

Av dessa finns det vittnesmål där personer uppger att de faktiskt haft hjälp av metoderna – men studierna på respektive behandling är få eller gjorda utan kontrollgrupper och det är således svårt att påvisa någon effekt i vetenskaplig mening.

Samtidigt är alla människor olika och ingen av behandlingarna ovan är i sig direkt skadliga. När det gäller att bli fri från nikotin och tobak är det egentligen individen själv som avgör vad som funkar bäst. Om du har hjälp av akupunktur eller liknande för att mildra röksug och stå emot cigarettbegäret så är det förstås en stor seger – vetenskaplig eller ej!

Sluta röka utan hjälpmedel – går det?

Visst går det att sluta röka utan hjälpmedel eller mediciner – så kallat ”cold turkey”. 🦃

Att göra det är förstås en fråga om viljestyrka och självkontroll. Vissa har en stor portion av båda, andra har svårare att stå emot röksuget.

Eftersom att det finns en rad bra, effektiva och trygga hjälpmedel tillgängliga behöver man heller inte lida i onödan. Det finns ingen prestige i att bli rökfri utan hjälp och det finns ingen skam i att bli rökfri med hjälp. Den huvudsakliga, övergripande och viktiga aspekten är ju att bli rökfri. Och att därmed förbättra sin hälsa och sin livskvalitet, förlänga sitt liv och sin ekonomi. Alla vägar dit är värda att utforska. Om en inte funkar är det bara att pröva en annan.

Du bestämmer själv metoden och takten. Det är ett stort steg, en rejäl utmaning för de flesta och inte sällan en väg kantad med nederlag. Oavsett hur man gör för att bli rökfri är man en hjälte.