Sluta röka biverkningar

Biverkningar av att sluta röka - vad händer efter rökstoppet

Har du bestämt dig för att sluta röka? Här kan du läsa om vad som händer i kroppen efter rökstoppet.

En del symtom kan kännas ruskigt motiga, men håll ut! Det går över.
När du väl har tagit din sista cigarett börjar det hända en rad positiva saker i din kropp. En del av dom kan du uppleva som jobbiga biverkningar av sluta röka. Det är dock bara kroppen som nu jobbar hårt med att läka sig och ställa om till en rökfri vardag. Du kan känna både yrsel, huvudvärk och stickningar i händer och fötter. Hosta och ont i halsen är inte ovanligt. Magen kan ställa till det för dig med både illamående och förstoppning.

Men det går över och det finns saker du kan göra för att lindra besvären. Läs om 10 vanliga biverkningar nedan, och vad du kan göra för att lindra dem.

10 vanliga biverkningar och hur du får kontroll över dem

Ökad aptit och lägre ämnesomsättning

När du slutar röka kan din ämnesomsättning sjunka och kalorierna förbränns långsammare. Detta gör att du kan gå upp i vikt av att sluta röka.

Det kan kännas riktigt jobbigt om dina kläder sitter aningen tajtare än tidigare. Kanske känns det också lite orättvist när du nu kämpar med att sluta röka. Det finns en risk att du börjar väga hälsofördelarna mot en eventuell viktuppgång.

Försök istället att tänka på vad du vinner genom att minska eller sluta röka. Kanske kan du välja att äta lite mindre och långsammare. Drick gärna ett glas vatten innan maten och vardagsmotion.


Läs mer om att sluta röka utan att gå upp i vikt >

Så påverkas huden

Din hud kommer garanterat att bli bättre av att du slutat röka.

Har du slutat röka och fått finnar? Dålig hy eller finnar beror inte på att du slutat röka. Tvärtom, rökningen förvärrar akne. Varje gång du röker minskar du bland annat syretillförseln till huden. Det gör att den faktiskt blir torrare.

Det kanske är en bra idé att se över vilka hudprodukter du använt tidigare. Det kanske kan hjälpa att byta. Har du tidigare haft eksem finns det risk för att utslagen blossar upp.


Hosta och ont i halsen

Dina skadade flimmerhår börjar återhämta sig. Då kan det både klia i halsen och kännas irriterat. Du kan få hosta och slem som du hostar upp kan vara missfärgad.

Men bli inte förskräckt! Det är dina lungor som håller på att rensa sig själva och obehagen kommer att försvinna.

Förstoppning och illamående

Vissa kan känna av illamående när de slutar röka. Om du tidigare har fått igång magen genom att röka, så kan illamåendet bero på förstoppning. När du får igång magen släpper illamåendet.

En gammal beprövad huskur är katrinplommon eller sviskon. Det kan göra underverk! Testa att lägga linfrön i vatten och blanda sedan linfröna med mosade katrinplommon.

Om du också försöker röra på dig lite mer än vanligt kommer magen igång fortare. Fiberrik mat, frukt och grönsaker hjälper till att hålla magen igång. Drick mycket vatten!

Röksug

Din kropp har vant sig vid en viss mängd nikotin.

När du slutar röka kan du drabbas av abstinens. Det starka röksuget är ett vanligt symtom som normalt varar i 20–30 sekunder. De sekunderna kan kännas som en evighet.

Testa sätt timern i mobilen på 30 sekunder och gör något annat tills timern piper.

Gå en runda, lyssna på en favoritlåt, häll upp och drick ett glas vatten. Testa olika saker. Du kommer garanterat att hitta något som hjälper dig genom röksuget.

Så hanterar du abstinens från rökning >

Huvudvärk

Du kan få så kallad sluta-röka-huvudvärk. Den kommer och går när du slutar röka. Men som tur är varar huvudvärken inte speciellt länge. Den avtar och kommer till sist att försvinna.

Under tiden finns det olika sätt att lindra smärtan. Prova och se vad som funkar bäst för dig.

Ingefära och starka kryddor sägs kunna hjälpa. Massage, yoga och stretching kan hjälpa musklerna att slappna av. Kyla är ett annat tips, en isbit mot tinningen eller en kall handduk som du lägger mot nacken kan snabbt lindra värken.


Depression och Ångest

Abstinens och starkt röksug kan leda till nedstämdhet. En anledning kan vara att du känner av brist på lyckohormonet dopamin.

När humöret dippar kan du prova ananas, lax eller kikärtor. De kan hjälpa kroppen att producera dopamin. Tomater, pumpafrön och havregryn är andra små lyckobringare.


Sömnproblem

Sömnsvårigheter är vanligt när man slutar röka. Du kan också bli extra trött av att sluta röka. Men det är bara tillfälligt! 

Efter några veckor försvinner besvären och sannolikt kommer du att sova mycket bättre än när du rökte.

Undersökningar har visat att rökare sover sämre än icke-rökare.

  • Se över ditt sovrum.
  • Kanske ska du unna dig en riktigt bekväm ny säng? 
  • Sätt temperaturen i sovrummet mellan 16–18 grader.

Passa på att ta en promenad utomhus på lunchen.  Dagsljuset gör att du lättare somnar när det blir mörkt på kvällen.


Yrsel

Yrsel är obehagligt men helt ofarligt. Den beror på att blodkärlen får en ökad genomblödning samtidigt som blodtryck och puls sjunker.

Var inte orolig! Du kan lindra besvär med yrsel när du slutar röka genom att dricka vatten och röra på dig. 


Hur länge har man biverkningar när man slutar röka?

Rent fysiskt har behovet av nikotin minskat i kroppen efter två veckor. Då börjar också effekterna och biverkningarna av rökstoppet försvinna.