scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Sluta röka tips – så blir du rökfri
Sluta röka tips – så blir du rökfri

De bästa tipsen för att sluta snusa

Är det dags att säga adjö till snusprillan? Bra, det betyder att du tagit ett smart beslut för din hälsa. Att sluta snusa innebär att du minskar risken för en rad hälsoproblem, bland annat hjärt-kärlsjukdom.

Men att faktiskt lycka sluta snusa är förstås inte helt lätt. För de flesta handlar det om både ett fysiskt beroende av nikotin, likväl som ett psykiskt beroende – själva vanan – som båda kan vara knepiga att övervinna.

Genom att hitta smarta strategier och tips för att ta sig igenom abstinensbesvären och vanebeteendet så ökar man chanserna för att bli snusfri.

Och har man väl kommit så långt så märker man snart de stora, positiva effekterna av att leva utan nikotinberoende.

Alla tips om att sluta snusa

Planera ditt snusstopp

Att bara sluta snusa rakt upp och ner är sannolikt inte det mest framgångsrika sättet. Du behöver tid för att förbereda dig och förlika dig vid tanken att påbörja ett snusfritt liv. Därför är det ett bra tips att faktiskt plita ner ett sluta-snusa-datum i kalender i bit framåt – exempelvis ett par veckor i framtiden.

Det ger dig tid att reflektera över ditt beslut och göra dig beredd. Kanske kan du använda tiden fram till stoppdatumet att faktiskt trappa ner ditt snusande en aning, för att göra övergången så smidig som möjligt. 👍

Kartlägg ditt snusande

Att snusa är en vana och är du storsnusare så är det troligt att du inte ens reflekterar över när, hur och varför du tar en prilla. Hur brukar du känna dig när du tar en snus?

Att faktiskt skriva ner några rader om ditt snusbeteende kan vara mycket hjälpsamt och ge dig en tydlig överblick över vad som driver beroendet. Kanske framgår det att en hel del av snusarna konsumeras fast du inte är direkt sugen?

Alla sådana lärdomar kan vara ovärderliga för den som bestämt sig för att sluta snusa. En ökad medvetenhet är ett stort steg framåt på din resa.

Töm dina gömmor – ha inte snus hemma

När dagen väl kommer då du bestämt att sluta – se då till att inte ha snus tillgängligt. Abstinensbesvären är olika för alla men de flesta tycker att de är riktigt kämpiga. Med snus inom räckhåll ökar risken för att du trillar dit igen. Kom ihåg att snussuget är temporärt – om du klarar att hålla ut så ska du se att det inom kort mattas av!

Extra tips: En del känner sig hjälpta av att ha kvar en tom dosa eftersom det motverkar ingivelsen att gå och köpa en ny.

Ta hjälp av andra

Allt som är svårt blir lättare om man får stöd. För att klara sig igenom perioden av abstinensbesvär och snussug när man slutat snusa är det viktigt med pepp och motivation. Har du någon person i din närhet som kan stötta dig när det blir tufft? Prata och ventilera dina tankar och känslor med denne. Att prata om sina tankar under jobbiga perioder med någon annan kan ofta vara en ovärderlig hjälp.

Distrahera dig själv med aktiviteter

Mycket av snussuget är mentalt – själva vanan av att ta en snus är enormt stark och kan sitta kvar fast att du inte längre har kvar det fysiska begäret efter nikotin. Därför kan du alltså försöka att få din hjärna på andra tankar när snussuget sätter in.

En liten handling kan göra mycket: testa att tugga på en bit frukt. Eller spela ett spel. Kanske gå en promenad eller ring en kompis. Alla dessa är bra små tricks att ta till som kan bryta negativa tankespiraler. 👌

Ett annat smart tips är att motionera. Träning rensar skallen och gör dessutom att snussuget dämpas.

Smart kosthållning

Kom ihåg att äta regelbundet: frukost, lunch, middag och gärna några mellanmål. Det ger dig balans och ett jämt blodsocker vilket hjälper dig att stå pall och minskar snussuget. Drick vatten för en stabil vätskebalans så känner du dig piggare och mer motståndskraftig.

Orolig för att gå upp i vikt av att sluta snusa?

Undvik triggers

Är det vissa situationer, platser eller aktiviteter som du förknippar med att snusa särskilt mycket? Det är olika för alla snusare men det finns säkert de gånger då du känner dig extra sugen, eftersom du kopplar just det sammanhanget med att snusa. Försök att skaffa en överblick över vad dessa kan vara och se om de går att undvika under den perioden då du håller på att kicka vanan.

Det kan också stöka till det med motivationen om någon bjuder dig på snus. Tänkt ut ett smart svar som du kan ha redo om någon erbjuder dig snus – så slipper du vela eller bli osäker. 😎

Fira dig själv!

Har du klarat en timme utan snus? Kanon! Har du klarat en dag? Fantastiskt! 👏 Att bryta nikotinberoende är svårt och varje gång du lyckas stå emot snussuget är du en hjälte! Och hjältar förtjänar att hyllas. Belöna dig själv med något du tycker om så fort du skippat en prilla. Ta ett varmt bad, unna dig något gott eller gör något annat som gör dig glad. Du är värd det!

 

Behöver du mer pepp för att sluta? Läs om fördelar med att sluta snusa