scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Extra2
Extra2

Sluta röka på dina villkor – hitta en metod som passar just dig

Vilken är den bästa sluta-röka-metoden? Frågan är komplex! Det går nämligen att sluta röka på många olika sätt. Vi fungerar alla olika och har olika behov. Och egentligen finns det inget facit – hittar du en metod som funkar, ja då är det ju jättebra! Det finns flera, nya, alternativa sluta-röka-metoder som för vissa känns som rent nonsens, medan de för andra verkligen fungerar och ger resultat. Här tittar vi närmre på några av de mer alternativa metoderna och dess för- och nackdelar.

Metoder för att sluta röka

Sluta röka Hypnos

Visst kan det låta flummigt, men det finns faktiskt studier som visa på att hypnos kan vara en bra metod för att sluta röka för vissa människor. Man ska komma ihåg att hypnos inte är som det ibland framställs i filmer där man hamnar i trance och kan styras av någon. Istället handlar hypnos om att hamna i ett tillstånd av stor avslappning, ett tillstånd som gör dig mer mottaglig för förstärkning av vissa stimuli. När det gäller rökare kan det handla om att hypnotisören får rökaren att fokusera på de negativa aspekterna av rökning – det skadar kroppen, du bör respektera din kropp, och så vidare. Patienten får också lära sig självhypnos och kan sedan använda dessa tekniker för att själv motstå röksuget. För somliga har dessa ”hjärn-tricks” god effekt!

Magnetterapi - Sluta röka med magnet i örat

Kan magneter verkligen hjälpa i kampen mot röksuget? Ja, en del före-detta-rökare hävdar det i alla fall. Denna nya sluta-röka-metod består av att placera två små magneter på varsin sida av örsnibben. Den magnetiska stimulansen påstås ha effekt och dämpa röksuget. Märk väl att det idag inte finns några vetenskapliga studier som stödjer magnetmetoden men den är i sig ofarlig och utan bieffekter. Testa – hjälper det dig på din resa har du inget att förlora!

Meditation och stressreducering

Alla som försöker sluta röka kan vittna om hur jobbigt det är. Dåligt humör, irritation, ilska, ångest och resten av paletten med negativa känslor gör det svårt att hålla ut. Att då kunna ”lugna hjärnan” och på så sätt skapa lite välbefinnande kan alltså vara en stor hjälp. Även om det inte finns någon direkt forskning att luta sig mot så finns det mycket som talar för att meditation, och andra mindfullness-tekniker, kan ha god effekt. Nyckeln är att reducera stress, eftersom stress triggar röksuget. Meditation, yoga och andra typer av övningar som främjar lugn och metodisk andning hjälper till att dämpa stress, puls och blodtryck – förutsättningarna för att härda ut mot röksuget kan sannolikt öka tack vare detta.

Sluta röka Akupunktur

Akupunktur är omtvistat och avfärdas ofta av den etablerade medicinska vetenskapen. Samtidigt är det en metod som har tusentals år på nacken och många människor uppger akupunktur som boten till en rad åkommor, däribland rökning. Akupunktur handlar om att små nålar förs in i huden för att stimulera olika tryckpunkter. Detta tros i sin tur boosta olika kemikalier i hjärnan som hjälper dig dämpa röksuget. Akupunktur kan vara ett alternativ för dig om du upplever besvärliga bieffekter av andra sluta-röka-metoder.

Laserbehandling

Likt akupunktur är laserterapi för rökare tänkt att stimulera tryckpunkter på kroppen och därmed påverka kemikalieflödet i hjärnan. Skillnaden är då att man använder laserljus istället för nålar. Laserterapi för att sluta röka är beforskat i viss mån, men inga studier har kunnat visa att det ger effekt.

E-cigaretter

För några år sedan exploderade marknaden för e-cigg och det lanserades hårt som ett hälsosammare alternativ till traditionella cigaretter. Men senare studier har visat att e-cigaretterna inte är utan sina hälsorisker. Den som använder e-cigg får en förhöjd risk för hjärt-kärlsjukdom jämfört med icke-rökare. Att byta cigaretter mot e-cigg av hälsoskäl tycks alltså inte vara en hållbar lösning, och det finns andra välbeprövade nikotinläkemedel.

Sluta-röka-grupper

Att sluta röka kan vara en ensam, plågsam tillvaro. Att då sluta med andra, i en stödgrupp, kan vara en skön livlina. Forskning visar att chanserna att sluta kan öka med stödgruppens hjälp. Den ger dig möjlighet att prata med och utbyta erfarenheter med likasinnade – människor som faktiskt förstår precis vad du går igenom. På många håll går det att hitta en coachledd stödgrupp för personer som vill sluta röka genom vården. Titta vilka möjligheter som finns i din region!

Sluta röka med hälsopedagog

Hälsopedagoger är professionell vårdpersonal som stöttar personer som vill göra hälsosamma livsstilsändringar. I många regioner är det hälsopedagoger som driver sluta-röka-grupper. Men det går också att vända sig till hälsopedagogen som enskild. Hör med din vårdcentral eller läkare vilka möjligheter som finns att få tala med en hälsopedagog. Då kan du få konkreta tips och råd som hjälper dig i kampen mot cigaretterna.