Varför ska man sluta röka?

Fördelarna med att sluta röka - vi har listat argumenten åt dig

Funderar du på att sluta röka? Eller vill du dra ner på rökningen? Då har du kommit helt rätt.

Här har vi listat en rad positiva saker som kan stärka motivationen. Du hittar också bra tips som kan hjälpa dig på vägen.

Glöm inte heller att fira varje delmål, varje cigarett som du väljer bort är en seger! Kroppens läkningsförmåga är så mycket snabbare än du kanske anat. När du väl bestämt dig för att sluta röka så kan du se fram emot en rad positiva hälsoeffekter. Här är några:

11 anledningar till varför man ska sluta röka


1. FÖRSTÄRKT LUKT OCH SMAKSINNE

Tobaken dämpar förmågan att känna lukter och smaker. Efter bara några dagar som rökfri kommer du att återupptäcka en rad smaksensationer. Mat och dryck kommer att smaka bättre! Du kanske till och med upptäcker att något du tyckt var ganska trist på tallriken blir en ny smakfavorit.

Tips: När du varit rökfri i 48 timmar, unna dig en riktigt god måltid. Kanske testa den där restaurangen som du länge varit nyfiken på, eller testa smakrik mat på nytt med dina förnyade smaksinnen . Du kommer att bli förvånad!


2. ETT HETARE SEXLIV

Sexlivet blir bättre om du slutar röka. Det gäller både män och kvinnor, särskilt om du är lite äldre. Rökning har visats ha negativ effekt på både sexdriften och njutningen. Funderar du över att få barn så är sex och rökning en dålig kombination. Rökningen påverkar både mäns och kvinnors fortplantningsorgan negativt, vilket kan göra det svårare att bli gravid och kan senare påverka bebisens hälsa.


Tips: Var ärlig mot dig själv och se om att sluta röka förändrar hur du känner.


3. HUDEN MÅR BÄTTRE

Tobaken har en rad osunda ämnen som förorenar huden och ger den en matt, lite gråaktig ton. När du röker kan hudens åtkomst till kollagen begränsas. Detta gör att den blir mindre elastisk. När du slutat röka kommer du märka hur huden blir smidigare och får en finare lyster.


Tips: Hjälp din hud återhämta sig. Rengör, exfoliera och massera. Använd ansiktsmasker, krämer och serum. Synliga resultat när du tittar i spegeln kan stötta dig i ditt beslut att sluta röka.


4. FRÄSCHARE MUNHÄLSA

Rökning är tufft för munhålan, tänderna, och tandköttet.

När du slutar röka kommer din andedräkt att bli fräschare och det blir enklare att åtgärda missfärgade tänder. Vid rökning är det lätt att missa inflammationer i tandköttet. Blodcirkulationen är sämre för rökare vilket kan göra att tandköttet ser bättre ut än det faktiskt är. När du slutar röka kan tandköttet kännas känsligt, och till och med blöda när du borstar tänderna - detta är tecken på att tandhälsan missköts tidigare.


Tips: Borsta tänderna flitigt. Använd tandtråd. Använd tandkrämer som skonsamt tar bort fläckar utan att bleka tänderna. Boka en tid hos tandläkaren och fixa tänderna. Ett nytt leende kan kanske också hjälpa dig att hålla motivationen uppe.


5. BLODCIRKULATIONEN FÖRBÄTTRAS

Din blodcirkulation förbättras! Det kan ibland märkas redan efter 2 veckor efter att du slutat röka. När blodet kan transportera syre mer effektivt genom kroppen kan du återhämta dig snabbare från exempelvis träning, läkning eller operationer.


Tips: Börja träna eller röra på dig i samband med rökstopp för att komma igång med en ny vardagsrutin. Det är viktigt att skapa nya vanor som inte inkluderar rökning. Börja smått och öka över tid. Träning hjälper din blodcirkulation, men framförallt din fysiska och mentala styrka!


6. BLODTRYCKET GÅR NER

Rökning kan höja blodtrycket och öka din puls. När du slutar röka går blodtrycket ner till en mer normal nivå. Det här med blodtrycket är klurigt och det finns inte en sanning som gäller för alla. Men ett lågt blodtryck anses minska risken för sjukdomar som stroke, hjärtinfarkt och hjärtsvikt.


Tips: Det finns flera enkla sätt att på naturlig väg sänka blodtrycket. Långsamma, djupa andetag minskar stressen i kroppen, testa yoga eller meditation, eller avsätt tid för lugna aktiviteter - som att läsa en bok.


7. SNARKAR MINDRE

Rökning gör att slemhinnorna sväller och bidrar därmed till snarkningar. Det kan påverka hur bra du eller de omkring dig sover. Dålig sömnkvalitet medför både psykiska och fysiska risker.


Tips: Om din snarkning påverkar någon i din närvaro, kolla med dem om det skett någon förändring när du slutat röka. Om de sover bättre för att du inte snarkar längre, kan det vara en stark motivation att fortsätta sluta.


8. IMMUNSYSTEMET STÄRKS

I samband med att du slutar röka så förstärks också ditt immunsystem. Det blir då lättare för kroppen att stå emot förkylningar och andra sjukdomar.


Tips: Passa på att förstärka ditt immunförsvar ytterligare genom att äta C-vitaminrik mat, E-vitaminrik mat som nötter och fullkorn, zinkrik mat som kalkon och krabba, selenrik mat som kyckling, ägg och tonfisk.


9. LUNGKAPACITET ÖKAR

Redan efter ett par veckor kan du känna hur din lungkapacitet förbättras. Det innebär att du har lättare att röra på dig och ta del av fysiska aktiviteter på ett sätt som du kanske avstod från tidigare.


Tips: Andas med djupa avslappnande andetag. Allteftersom dina lungor återhämtar sig kommer du märka skillnaden. När du märker förbättring finns inga hinder för att öka dina fysiska aktiviteter.


10. MINDRE HOSTA

När du slutar röka kan du hosta mer i början. Denna typ av hosta är faktiskt ett mycket bra tecken på att dina lungor håller på att återhämta sig. Och du kan vara lugn. Det kommer inte vara så länge.


Tips: Varmt vatten kan lindra irritation i halsen som kan uppstå av hostan.


11. MINDRE RISK FÖR CANCER


Risken att drabbas av cancer minskar efter ditt rökstopp och det är aldrig för sent att minska den risken. En cigarett producerar 7 000 olika ämnen, många med stora skadeeffekter på din kropp. Rökning ökar också risken för cancer för dem som finns runt omkring dig.


Tips: Det är svårt att sluta röka, med fördelarna är mycket stora. Genom att sluta röka så skyddar du människor runt dig. En fjärdedel av röken får du själv i dig, resten går ut i din omgivning och gör andra till passiva rökare. Sök stöd från vänner och familj, det gynnar alla att rökningen slutar.


HUR MÅNGA VILL SLUTA RÖKA?

Ungefär 7 procent av Sveriges befolkning mellan 16–84 år röker varje dag, enligt Folkhälsomyndigheten. Andelen rökare har minskat de senaste åren. Hur många som har försökt sluta röka, eller vill sluta är svårt att uppskatta.


FINNS DET NÅGRA FÖRDELAR MED ATT RÖKA?


Det korta svaret – nej. Röken från cigaretterna innehåller många giftiga ämnen som allvarligt skadar hälsan.


VARFÖR SKA MAN SLUTA RÖKA? | VARFÖR SKA MAN INTE RÖKA?

"Att inte röka är sannolikt en av de bästa sakerna du kan göra för din hälsa.
• Blodtryck och puls återgår till normal nivå
• Risk för hjärtinfarkt minskar
• Risk för cancer minskar
• Risk för blodpropp minskar
• Sexlivet kan bli bättre
• Munhälsan blir bättre
• Du skyddar din omgivning
• Hyn förbättras
• Lukt- och smaksinnet förbättras"


VARFÖR BÖRJAR FOLK RÖKA | VARFÖR BÖRJAR MAN RÖKA

Det finns många svar på den frågan. Ofta börjar man röka vid ung ålder och vill känna sig vuxen. Det kan handla om att söka sin identitet. Frågan varför man trots att det är farligt fortsätter att röka handlar om att cigarretterna är mycket beroendeframkallande.


VARFÖR ÄR RÖKNING FARLIGT?

Du får i dig en rad giftiga ämnen som allvarligt kan skada din hälsa. På samma sätt riskerar du att skada din omgivning genom passiv rökning. Rökning innebär:
• Ökat blodtryck och högre puls
• Ökad risk för hjärtinfarkt
• Ökad risk för cancer
• Ökad risk för blodpropp minskar
• Sämre sexliv
• Kan vara svårare att bli gravid
• Munhälsan blir sämre
• Utsätter omgivningen för passiv rökning
• Rökhosta
• Hyn försämras
• Lukt- och smaksinnet försämras