scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Bästa sättet att hantera abstinens från rökning
Bästa sättet att hantera abstinens från rökning

Sluta snusa – så hanterar du abstinens

Att lägga snuset på hyllan innebär att man tar ett stort steg mot ett hälsosammare liv. Men det är inte ett helt enkelt steg att ta. Mellan dig och ett nikotinfritt liv står en tuff period med abstinensbesvär och det finns ingen lätt genväg att tillgå. Abstinensbesvären är kämpiga och påfrestande men de går att både hantera och övervinna. Med smarta tekniker, ett sunt tänk och en nypa viljekraft så kan du bli snusfri. Din kropp och din ditt sinne kommer att tacka dig för din insats!

Abstinensbesvär av att sluta snusa

Hur länge har man abstinens när man slutar snusa?

Hur länge som man måste kämpa mot abstinensbesvären är olika för olika människor. Framförallt hänger det ihop med hur mycket och hur ofta man snusade. Ju mer man snusar, desto större är sannolikheten att man upplever jobbiga abstinensbesvär.

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg, att abstinensbesvär är tillfälliga och övergående – de är en utmaning men de har ett slut!

Den första veckan efter snusstopp är vanligtvis jobbigast och den period där nikotinsuget är som allra störst. Inte konstigt – din kropp har byggt upp ett beroende under lång tid och när det beroende plötsligt inte längre tillgodoses så börjar kroppen protestera.

Vanliga abstinensbesvär kan vara

  • Starkt nikotinsug
  • Irritation, ilska, nedstämdhet – att humöret pendlar mellan olika stämningar är vanligt.
  • Huvudvärk
  • Illamående
  • Yrsel – en biverkning av att ditt blodtryck sjunker från att ha varit förhöjt av nikotinbruk.
  • Trötthet
  • Sötsug och hunger

Vilka och hur intensiva abstinensbesvär man får beror på hur stort ens nikotinberoende är. För en del är det sannerligen prövande, för andra kan det vara milda besvär.

För den som upplever starkt obehag från nikotinabstinens kan det förstås vara svårt att behålla motivationen: Är det värt att sluta snusa om jag mår så här dåligt?

Svaret på den frågan är ja – att göra sig kvitt av nikotinberoende är en fin gåva att ge sig själv. Det förbättrar hälsan, sinnet och minskar risken för en rad sjukdomar.

Sluta snusa – abstinens dag för dag

Det finns fysiska abstinensbesvär och psykiska. Vilka som är värst kan variera från tidpunkt till tidpunkt och från person till person. Båda kan dock vara påfrestande.

  • Det första dygnet

Den här tiden tätt inpå snusstoppet är abstinensbesvären oftast värst. Nikotinsuget är på topp när du inte längre får i dig den dosen som kroppen är van vid. Du känner sannolikt av abstinensen rent fysiskt, med yrsel, illamående, trötthet och så vidare.

  • Tredje dygnet

Här upplever många att nikotinsuget är som värst. Kan man hålla ut genom denna topp av abstinensbesvär så blir det enklare inom några dagar.

  • En månad efter snusstopp

Kroppen har så sakteliga vant sig vid att vara utan nikotin men snussugsanfall kan komma och tränga sig på fortfarande, om än med längre intervaller.

Ju längre tiden går, desto lättare känns det och en tillvaro utan tobak blir det nya normala.

Triggers och speciella situationer

För många som haft ett långvarigt snusanvändande så är det mycket runtomkring nikotindosen i varje prilla som bidrar till själva beroendet. Det betyder att ett beroende har många psykiska aspekter som spelar in. Det kan till exempel vara speciella situationer, tillfällen och vardagsritualer som man förknippar med att snusa – utan att dessa i sig har något med fysiskt nikotinsug att göra.

Kanske är det snusen till morgonkaffet? Prillan efter lunch? En snus för att orka igenom vissa moment på jobbet? De flesta som snusar har sina ”måste-prillor”. Även om man blivit kvitt det fysiska nikotinsuget så kan det alltså triggas av dessa situationer.

Försök att undvika platser och vanor som du förknippar med snus så långt det är möjligt – eller testa att byta ut snuset mot något nyttigt. Ta en frukt istället för en prilla. Gå en promenad istället för att ta en snus efter en måltid. Det som är bra med vanor är att det faktiskt går att skapa nya, hälsosamma sådana!

Tips – smarta knep gör det lättare att vara stark

Med en tydlig strategi blir det lättare att hantera abstinensbesvär och förbli snusfri.

  • Punkta upp dina anledningar för att bli nikotinfri

Vad är det som ligger bakom ditt beslut att sluta snusa? Är det för hälsan? Vill du spara pengar? Oavsett dina motiv kan det vara bra att plita ner dem på en lista. Går du igenom en särskilt jobbig period av abstinensbesvär kan listan faktiskt vara en motivationshöjare och hjälpa dig hålla ut. Vi har listat fördelar men att sluta snusa här.

  • Fira dina framgångar

Varje dag som du lyckas vara fri från nikotin är en stor vinst som förtjänar att firas. Unna dig en belöning för varje framsteg du gör – hitta på något du tycker är kul eller bjud dig själv på något gott. Du är grym och värd att hyllas!

  • Ha bra folk att luta dig mot

Hitta nyckelpersoner i din omgivning som kan vara bollplank och moraliskt stöd på din resa mot ett nikotinfritt liv. Vänner och familj bör vara införstådda med din kamp och ge dig pepp på vägen. Ta gärna också hjälp av eventuella före-detta-snusare som du känner. De vet vad du tampas med och kan i bästa fall dela med sig av sina erfarenheter och tips. Läs också tips på att slusa snusa.