scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Biverkningar av att röka – anledningar till att sluta röka
Biverkningar av att röka – anledningar till att sluta röka

Vilka biverkningar kan jag få av att sluta snusa?

Att lägga av med snuset och bli nikotinfri är förstås en rejäl vinst för hälsan. Men processen att kicka begäret kan vara jobbigt. Abstinensbesvären börjar göra sig påminda kort efter sista prillan och en rad jobbiga symtom kan förpesta tillvaron. Vad är det som händer i kroppen när man slutar snusa? Jo din kropp börjar anpassa sig till ett liv utan nikotin och det kan vara en påfrestande process, framförallt för den som snusat mycket och länge.

Vanliga biverkningar av att sluta snusa

Trötthet och sömnproblem

Många som slutar snusa börjar få försämrad sömn. Det kan bero på nikotinsug som stör eller att kroppen går igenom en slags kris när den inte längre får nikotin. Med dålig sömn följer så klart trötthet. Att sluta snusa är påfrestande och kroppen kan reagera genom att bli trött. För vissa kan det periodvis handla om extrem trötthet.

Samtidigt är bra sömn en viktig faktor för ditt välmående. Saker som kan underlätta sömnen är:

  • Motion
  • Avslappningsövningar
  • Rätt temperatur i sovrummet
  • En säng som är anpassad efter din kroppstyp.
  • Bra vätskebalans

Trötthet och sömnstörningar som du upplever i samband med att du slutar snusa är i de flesta fall tillfälliga och när din kropp har vant sig vid att vara utan nikotin kommer ett sundare sömnmönster sannolikt att återvända.

Ångest när jag slutar snusa?

Nikotinet i snuset stimulerar hjärnan och frigör belöningshormoner (till exempel dopamin). När kicken inte längre infinner sig kan känslor av nedstämdhet och i vissa fall till och med ångest tränga sig på. För en del snusare kan det också vara en aning emotionellt att ge upp sitt beroende. Snuset har varit en trygghetsgivande följeslagare under en lång tid och att sluta innebär att en epok i livet går i graven.

Som tur är finns det gott om saker man kan göra föra att höja humöret, till exempel:

  • Motionera – fysisk träning är en väldokumenterad metod för att boosta lyckokänslor.
  • Balanserad kost med mycket fet fisk, grönsaker och baljväxter. Ämnen i nyttig mat främjar både fysisk och emotionell hälsa.
  • Umgås med nära och kära. Umgänge och samkväm med människor man tycker om frigör glädjeämnen.

Även om det är sällsynt så kan en del som slutar snusa bli deprimerade. Oftast är detta en övergående period. Men blir depressionen långvarig och djup – sök vård. Depressioner kan vara allvarliga och du har allt att tjäna på att behandla den så snabbt som möjligt.

Yrsel

Du känner dig snurrig och vimsig. Kanske tappar du fotfästet. Yrsel är en vanlig biverkning när man slutar snusa och beror på att blodflödet i dina kärl ökar när du inte längre tillför kroppen nikotin, samtidigt som blodtryck och puls sjunker. Att känna sig yr kan vara riktigt obehagligt men det går att hantera.

  • Ta djupa andetag och sätt dig på en stol till yrselkänslorna ebbar ut
  • Drick vatten
  • Det kan också hjälpa att röra på sig kontinuerligt för att motverka yrsel.

Viktuppgång när jag slutar snusa?

Om att sluta snusa innebär en stor tumme upp för din övergripande hälsa är det tyvärr en tumme ner på de där extrakilona som man ofta lägger på sig. Om du märker att midjemåttet plötsligt expanderat är du inte ensam – väldigt många som slutar snusa och röka märker av viktuppgång. Det finns ett antal anledningar:

  • När du slutar använda nikotin kan ämnesomsättningen minska. Det gör att kalorier inte bränns lika snabbt och du går upp i vikt.
  • Vanan av att ha något i munnen är stark för en snusare. Inte sällan ersätter man prillan med mat eller godis för att döva begäret.
  • I många fall kan man märka en ökad aptit när man slutar snusa – du äter helt enkelt mer än du brukar.

Går det då att sluta snusa utan att gå upp i vikt? Ja, se till exempel till att få in motion – enkel vardagsmotion som promenader och cykelturer räknas! Försök också att vara uppmärksam på vad du stoppar i dig. Frukt kan dämpa sötsug lika bra som kakor!

Det är också värt att komma ihåg, att en liten viktuppgång inte är hela världen. Det är ett litet pris att betala för att bli snusfri. Var inte för hård mot dig själv under sluta-snusa-processen – du gör ju ett fantastiskt jobb!

Tips! Det finns mycket man kan använda i munnen för att simulera känslan av snusprillan. Testa sockerfritt tuggummi eller halstablett under läppen! Tobak- och nikotinfritt snus kan också fungera som substitut.

Magproblem – vanligt när man slutar snusa

Uppblåsthet, förstoppning, körig eller dålig mage och illamående. Det kan vara trista inslag när du försöker sluta snusa. Kanske har snusen varit en del i din rutin i att få igång systemet och utan snuset kan man på så sätt bli trög i magen. Förstoppning kan i sin tur göra att man känner sig illamående.

Det finns flera smarta sätt att få magmaskineriet att snurra igen. Katrinplommon är en klassiker, lika så fibrer. Kom ihåg att dricka rejält med vatten och rör på dig – det får tarmarna att komma igång och jobba.

Magbesvären som uppstår efter man slutar snusa är oftast tillfälliga och övergående – när din kropp vant sig så kommer din mage att hitta en normal rytm igen.

Huvudvärk

Ett av de absolut vanligaste abstinensbesvären är molande huvudvärk. Det kan vara superbesvärligt och verkligen göra det svårt att jobba och koncentrera sig. Som tur är kan huvudvärk bekämpas på flera sätt:

  • Vätska! Drick mycket vatten!
  • Massage – avslappnade muskler i axlar och nacke kan mildra huvudvärken.
  • Sömn – en utvilad kropp och hjärna drabbas inte lika mycket av huvudvärken.

I de flesta fall är sluta-snusa-huvudvärken tillfällig och försvinner vanligtvis av sig själv efter en kortare tid.